خواب آلودگی روزانه و پیش بینی خطر بیماریهای متابولیک

 اگر در طول روز خواب آلوده هستید یا در حال چرت زدن طولانی هستید احتمالاً به سمت افزایش فشار خون، کلسترول خون، تجمع چربی اطراف کمر و افزایش قند خون پیش می روید که همه ی این عوامل  موجب افزایش خطر بیماری قلبی می شود. این علایم  در مجموع به عنوان سندرم متابولیک  شناخته می شوند .

چرت کوتاه مدت می تواند برای سلامت مفید باشد اما خواب بیش از 30 دقیقه ممکن است گویای مشکلاتی برای سلامت باشد. این یافته ها درشصت و پنجمین  نشست سالانه ی کالج متخصصان قلب آمریکا ارائه گردید. خواب کافی برای سلامت بسیار مهم است اما آمار نشان می دهد که بسیاری از افراد از خواب  ناکافی رنج می برند. برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها نشان می دهد که بیش از 25  درصد از افراد  آمریکایی دچار بی خوابی  هستند  و ده درصد  از جمعیت این کشور به بی خوابی مزمن مبتلا می باشند.

 درسال 2015، دکتر Yamada  دیابتولوژیست دانشگاه توکیو در ژاپن وهمکارانش  شواهدی را ارائه نمودند که نشان می داد چرت زدن  به مدت 60 دقیقه  یا بیشتر  موجب افزایش 82 درصدی بیماری قلبی و افزایش 27 درصدی خطر مرگ و میر به همه ی دلایل می شود.

آنهاهمچنین نشان دادند که خطر ابتلا به دیابت در میان افرادیکه بیش از یک ساعت درطول روز چرت می زنند 46 درصد بیشتر است واین خطر درمیان  افرادیکه  احساس خستگی بیش از حد دارند 56 درصد افزایش می یابد، با این حال، این احتمالات هنگامیکه  افراد برای کمتر از 30 دقیقه در روز چرت می زنند، از بین می رود. دانشمندان هیچ ارتباطی بین زمان چرت زدن  و چاقی نیافتند، اگرچه چاقی با ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک رابطه دارد.

دکتر Yamadaمی گوید: خواب همانند رژیم  غذایی و ورزش  جزء مهمی از شیوه ی زندگی سالم است. چرت کوتاه  مدت می تواند سلامت قلب وعروق را بهبود بخشد اما دانشمندان هنوز در مورد  شدت این تأثیرات و مکانیزم اثر آنها چیز زیادی نمی دانند.

محققان برای تایید این یافته ها و درک بهتر چگونگی تأثیر عادات خواب بر سندرم  متابولیک و بیماریهای  قلبی عروقی به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. آنها امیدوارند که در آینده  بر اساس عادات خواب بتوان مشکلات  سلامت را به پیش بینی نمود. بنیاد ملی خواب برای افزایش هوشیاری بدون بروز خستگی،  20 تا 30  دقیقه چرت روزانه  را توصیه می کند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/308249.php